ایستگاه پرستاری

آموزشی و اطلاع رسانی

ایستگاه پرستاری

آموزشی و اطلاع رسانی

آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای نوع A اعلام شد

تاکنون بیش از 400 هزار نفر در جهان (در 192 کشور) به بیماری آنفلوانزای نوع A  مبتلا شده و 4700 نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را  ازدست داده اند.

ادامه مطلب ...

سازمان بهداشت جهانی ، افسردگی رابحران بهداشت جهانی آیند

سازمان بهداشت جهانی، پیش بینی کرد، طی 20 سال آینده در مقایسه با سایر بیماریها، تعداد افرادی بیشتری را مبتلا خواهد کرد.

به گزارش بی بی سی نیوز، براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی،‌ افسردگی بزرگترین بار سلامتی بر جامعه از نظر اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

این سازمان افزود: با این حال بیشتر کشورهای در حال توسعه کمتر از دو درصد بودجه ملی خود را صرف سلامت روان می کنند.

ادامه مطلب ...

اطمینان از موثر بودن و بی‌خطری کامل واکسن در حال بررسی است

کارشناس سازمان جهانی بهداشت:
اطمینان از موثر بودن و بی‌خطری کامل واکسن آنفلوانزای نوع A در حال بررسی است

 به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر بیژن صدری‌زاده، عضو کمیته کشوری آنفلوانزا و کارشناس سازمان جهانی بهداشت با اعلام این خبر افزود: کاربرد واکسن آنفلوانزای A‌ در سطح جهانی، از نظر اطمینان از موثر بودن و بی‌خطری کامل این واکسن، خصوصاً در زنان باردار و کودکان نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد که هم‌اکنون در حال اجراست و طبق آخرین اطلاعات، پیش‌بینی می‌شود، کاربرد این واکسن در سطح جهانی تا اواخر سال میلادی جاری مراحل نهایی خود را طی نماید.

ادامه مطلب ...

در مواقع خونریزی از بینی دراز نکشید

یک متخصص گوش و حلق و بینی اعلام کرد: علل خون دماغ های مختلف متفاوت است و در افراد مختلف با محدوده های سنی متفاوت با علل گوناگون ظاهر می شود. دکتر پدرام برقعی، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا - منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه خون دماغ در همه سنین شایع است گفت: خونریزی‌های قدامی (قسمت های جلویی تر بینی) در همه سنین به ویژه در سنین پایین دارند و خونریزی‌های خلفی (قسمت های عقب تر بینی) در بزرگسالی شیوع بیشتری دارد. وی عوامل تشدیدکننده خون دماغ را به دو دسته موضعی و سیستمیک تقسیم کرد و در توضیح دسته اول گفت: ضربه ، شکستگی‌های بینی یا جراحی که بر روی بینی صورت می گیرد از جمله عوامل موضعی تشدید کننده خون دماغ هستند به علاوه افرادی که عادت به دستکاری بینی دارند مستعد خونریزی هستند. دکتر برقعی ادامه داد: مصرف بعضی از مواد مخدر مثل کوکائین و یا هروئین استنشاقی نیز احتمال بروز خون ریزی از بینی را افزایش می دهد. تغییرات شکل ساختاری خود بینی مانند انحراف بینی و سوراخ های تیغه بینی و همچنین تومورها از دیگر عوامل ایجادکننده خونریزی های بینی هستند. وی در خصوص دسته دوم عوامل تشدیدکننده خون دماغ (عوامل سیستمیک) افزود: افراد مبتلا به هموفیلی و بیماری های کبدی و کلیوی بیشتر از سایرین مستعد خونریزی از بینی هستند. دکتر برقعی ادامه داد: سوء تغذیه مانند کمبود ویتامین‌های آ و دی به خصوص ویتامین کا باعث خونریزی بینی می شود. این متخصص گوش و حلق و بینی به افراد مبتلا به خون دماغ توصیه کرد: پایه بینی را حدود 4 تا 5 دقیقه به صورت ثابت به نحوی که دست برداشته و گذاشته شود فشار دهید تا محل خونریزی بسته شود. همچنین خنک کردن سر و صورت و استفاده از کمپرس‌های یخ می تواند باعث بند آمدن خونریزی شود. وی در پایان هشدار داد: فرد مبتلا به خون دماغ به هیچ وجه نباید دراز بکشد زیرا باعث افزایش خون در سر و گردن می شود؛ در این مواقع فرد باید در حالت نشسته آرام و سر به سمت بالا باشد.

سوالات رایج شمادر رابطه باآنفلوانزای با منشا خوکی و پاسخ به آن

آنفلوانزای با منشا خوکی(A/H1N1) چیست؟

یک بیماری حاد تنفسی بشدت واگیردارااست که بوسیله چندین نوع ویروس آنفلوانزای  خوکی ایجاد می شود.میزان مرگ و میر آن در خوکها نسبتا بالااست (4% - 1%). ویروس در میان خوکها از طریق ذرات آلوده معلق در هوا - تماس مستقیم ،تماس غیرمستقیم (تماس با سطوح آلوده به ترشحات تنفسی )و توسط خوکهای ناقل بدون علامت منتشر می شود.ویروسهای آنفلوانزای خوکی غالباً از H1N1  می باشنداما زیرگونه های دیگر هم مثل(H1N2H3N1 – H3N2 ) می توانند در خوکها در چرخش باشند.

انسانها چگونه آلوده می شوند؟

 آلودگی انسانها از طریق انتقال بیماری از خوک به انسان صورت می گیرد ولی در حال حاضر انتقال بیماری وارد مرحله جدیدی شده و از انسان به انسان رخ می دهد یعنی دیگر مسئله انتقال از طریق خوک به انسان به تنهایی مطرح نیست.

آیا بیماری آنفلوانزا از طریق غذا منتقل می شود؟

ویروس آنفلوانزی موجود در گوشت حیوانات آلوده  از طریق پختن گوشت در دمای  70 درجه سانتیگراد( f°160 )از بین می رود و همانطور که ذکر شد راه اصلی انتقال این بیماری تماس مستقیم انسان با انسان(از طریق قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه و یا غیر مستقیم از طریق دست آلوده ) می باشد.

آیا خطر ایجاد پاندمی (جهان گیری)وجود دارد؟

در حال حاضر دنیا در شرایط جهانگیری (پاندمی) قرار گرفته است.عوامل موثر در پاندمی شدن بیماری به شدت بیماریزایی ویروس ، حساسیت سیستم ایمنی انسان نسبت به آن ، واکنش ایمنی متقاطع ناشی از آنفلوانزای فصلی و فاکتورهای میزبان دارد.

فرق آنفلونزای فصلی و جدید چیست؟

این دو نوع آنفلوآنزا از نظر علائم و درمان فرقی ندارد و 95% افراد مبتلا با درمان های معمولی بهبود می یابند .

آیا همه افراد مشکوک باید آزمایش شوند؟ خیر افراد مبتلا درمان معمولی دریافت می کنند

از چه افرادی باید آزمایش گرفته شود؟ فقط افرادی که دچار علائم شدید می شوند و این افراد اغلب در بیمارستانها بستری می شوند.

آیا این بیماری واکسن دارد؟ بله "اخیرا پژوهشگران واکسن مخصوص آنفلوآنزاH1N1 را ساخته اند ودر حال تولید انبوه آن هستند.

آیا واکسن آنفلوآنزای فصلی تاثیری روی این بیماری دارد؟ خیر واکسن آنفلوآنزای فصلی از نوع جدید پیشگیری نمی کند.

راههای انتقال بیماری چیست؟

·         از طریق سرفه ،عطسه و صحبت کردن

·         با دست زدن به اشیاء آلوده به ترشحات

·         از طریق دست دان ،بوسیدن و در آغوش گرفتن یکدیگر

آیا این بیماری داروی خاصی دارد؟

درمان آنفلوآنزا نوع A با درمان آنفلوآنزا فصلی فرقی ندارد فقط در موارد شدید که جبور به بستری می باشند از دارو های مخصوص استفاده خواند کرد .

برای کاهش تب از چه دارویی می توان استفاده کرد ؟

در مورد تب حتما از داروی استامینوفن استفاده شود و از آسپرین به هیچ عنوان استفاده نگردد.

موارد ابتلای انسانی آنفلوانزای خوکی تاکنون رخ داده است؟

بله؛وبه همین علت این بیماری سریع گسترش پیدا میکند. و باید از جاهایی که تجمع درآنها هست وتهویه کافی ندارد اجتناب کرد.

روزی که امیرکبیر گریست

در سال 1264 قمری، نخستین برنامه دولت ایران برای واکسن زدن به فرمان امیرکبیر آغاز شد. در آن برنامه،کودکان و نوجوانانی ایرانی را آبله‌کوبی می‌کردند. اما چند روز پس از آغاز آبله‌کوبی به امیر کبیر خبردادند که مردم از روی ناآگاهی نمی‌خواهند واکسن بزنند. به‌ویژه که چند تن از فالگیرها و دعانویس‌ها در شهر شایعه کرده بودند که واکسن زدن باعث راه ‌یافتن جن به خون انسان می‌شود
 
هنگامی که خبر رسید پنج نفر به علت ابتلا به بیماری آبله جان باخته‌اند، امیر بی‌درنگ فرمان داد هر کسی که حاضر نشود آبله بکوبد، باید پنج تومان به صندوق دولت جریمه بپردازد. او تصور می‌کرد که با این فرمان همه مردم آبله می‌کوبند. اما نفوذ سخن دعانویس‌ها و نادانی مردم بیش از آن بود که فرمان امیر را بپذیرند. شماری که پول کافی داشتند، پنج تومان را پرداختند و از آبله‌کوبی سرباز زدند. شماری دیگر هنگام مراجعه مأموران در آب انبارها پنهان می‌شدند یا از شهر بیرون می‌رفتند
 
روز بیست و هشتم ماه ربیع‌الاول به امیر اطلاع دادند که در همه شهر تهران و روستاهای پیرامون آن، تنها 330 نفر آبله کوبیده‌اند. در همان روز، پاره‌دوزی را که فرزندش از بیماری آبله مرده بود، به نزد او آوردند. امیر به جسد کودک نگریست و آنگاه گفت: ما که برای نجات بچه‌هایتان آبله‌کوب فرستادیم. پیرمرد با اندوه فراوان گفت: حضرت امیر، به من گفته بودند که اگر بچه را آبله بکوبیم، جن زده می‌شود. امیر فریاد کشید: وای از جهل و نادانی، حال، گذشته از این‌که فرزندت را از دست داده‌ای باید پنج تومان هم جریمه بدهی. پیرمرد با التماس گفت: باور کنید که هیچ ندارم. امیرکبیر دست در جیب خود کرد و پنج تومان به او داد و سپس گفت: حکم برنمی‌گردد، این پنج تومان را به صندوق دولت بپرداز. چند دقیقه دیگر، بقالی را آوردند که فرزند او نیز از آبله مرده بود. این بار امیرکبیر دیگر نتوانست تحمل کند. روی صندلی نشست و با حالی زار شروع به گریستن کرد.  
 
در آن هنگام میرزا آقاخان وارد شد. او در کمتر زمانی امیرکبیر را در حال گریستن دیده بود. علت را پرسید و ملازمان امیر گفتند که دو کودک شیرخوار پاره دوز و بقالی از بیماری آبله مرده‌اند. میرزا آقاخان با شگفتی گفت: عجب، من تصور می‌کردم که میرزا احمدخان، پسر امیر، مرده است که او این چنین های‌های می‌گرید. سپس، به امیر نزدیک شد و گفت: گریستن، آن هم به این گونه، برای دو بچه شیرخوار بقال و چقال در شأن شما نیست. امیر سر برداشت و با خشم به او نگریست، آنچنان که میرزا آقاخان از ترس بر خود لرزید. امیر اشک‌هایش را پاک کرد و گفت: خاموش باش. تا زمانی که ما سرپرستی این ملت را بر عهده داریم، مسئول مرگشان ما هستیم. میرزا آقاخان آهسته گفت: ولی اینان خود در اثر جهل آبله نکوبیده‌اند. امیر با صدای رسا گفت: و مسئول جهلشان نیز ما هستیم. اگر ما در هر روستا و کوچه و خیابانی مدرسه بسازیم و کتابخانه ایجاد کنیم، دعانویس‌ها بساطشان را جمع می‌کنند. تمام ایرانی‌ها اولاد حقیقی من هستند و من از این می‌گریم که چرا این مردم باید اینقدر جاهل باشند که در اثر نکوبیدن آبله بمیرند.

دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوانزا به مدرسه نروند

رئیس مرکز مدیریت بیماریها: دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوانزا به مدرسه نروند رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت به اولیاء دانش‌آموزان و مدارس اکیداً توصیه کرد: دانش‌آموزانی که دارای تب و علائم بیماری آنفلوانزا هستند به هیچ عنوان به مدرسه نروند. به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر محمد مهدی گویا با اشاره به این که طی هفته گذشته افزایش موارد ابتلا به بیماری آنفلوانزا در میان دانش‌آموزان بوده است، گفت: دانش‌آموزان در صورت ابتلا به بیماری آنفلوانزا تا زمان بهبودی کامل و اجازه از پزشک به هیچ عنوان نباید به مدرسه بروند. وی افزود: طی هفته گذشته 173 مورد جدید ابتلا به بیماری آنفلوانزا در کشور گزارش شده است که در مجموع تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور از 476 مورد به 649 مورد رسیده است. دکتر گویا با بیان این که افزایش موارد جدید ابتلا به بیماری آنفلوانزا بیشتر در میان دانش‌آموزان بوده است گفت: این افزایش موارد تنها در برخی از شهرها بوده است. وی تعداد موارد جدید فوت شده طی هفته گذشته را 3 مورد اعلام کرد و در توضیح گفت: یک خانم باردار و 2 کودک 11 ماهه و 3 ساله علیرغم شروع درمان و در حین درمان فوت کردند که در مجموع شمار فوت‌شدگان در اثر این بیماری به 10 نفر در کشور رسیده است. رئیس مرکز مدیریت بیماریها با بیان این که خوشبختانه تاکنون هیچ مورد فوت در میان دانش‌آموزان نداشته‌ایم، به اولیاء مدارس توصیه کرد که از پذیرفتن دانش‌آموزانی که دارای علائم بیماری آنفلوانزا هستند خودداری نمایند. وی افزود: دانش‌آموزان در صورت ابتلا به بیماری حتماً باید در منزل استراحت نموده و پس از بهبودی کامل به مدرسه مراجعه کنند.

آخرین آمار مبتلایان به بیماری آنفلوانزای (H1N1)A اعلام شد

تاکنون 342298 نفر در جهان به بیماری آنفلوانزای (H1N1)A مبتلا شده و بیش از 4000 نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در منطقه مدیترانه شرقی نیز که شامل 22 کشور و دارای 550 میلیون نفر جمعیت است، تاکنون 12861 نفر به این بیماری مبتلا و 80 نفر نیز فوت شده‌اند.

در میان کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، کشور عربستان با 4119 مورد ابتلا و 28 مورد مرگ بیشترین موارد ابتلا به بیماری آنفلوانزای (H1N1)A را داشته است.

در کشور ما نیز براساس آخرین گزارشهای رسیده از مرکز مدیریت بیماریها، طی هفته گذشته با ابتلا 54 مورد جدید این بیماری، شمار مبتلایان به آنفلوانزای (H1N1)A در کشور به 476 نفر رسیده است.

همچنین علاوه بر 6 مورد فوت اعلام شده در هفته‌های گذشته، یک مورد فوت دیگر نیز مربوط به کودکی 8 ساله گزارش شده است که در مجموع شمار فوت‌شدگان این بیماری در کشور به 7 مورد رسیده است.

وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی مجدداً از هموطنان خواسته است که با رعایت نکات بهداشتی و به ویژه شستن مرتب دستها با آب و صابون و رعایت فاصله با مبتلایان، از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

بنابراعلام وزارت بهداشت، مبتلایان به بیماریهای قلبی، عروقی بیماریهای تنفسی به ویژه آسم، مبتلایان به بیماری دیابت، سرطان، افراد دارای نقص ایمنی، زنان باردار، کودکان زیر 5 سال و همچنین افراد بالای 65 سال، گروههای پرخطر در برابر بیماری آنفلوانزا محسوب می‌شوند که ضرورت دارد توصیه‌های پیشگیرانه و بهداشتی را جدی‌تر بگیرند

توصیه‌های بهداشتی به والدین دارای فرزند مهدکودکی درخصوص پیشگیری

 

رئیس مرکز مدیریت بیماریها به والدینی که دارای فرزند مهدکودکی هستند، توصیه‌های بهداشتی و پیشگیرانه‌ای درخصوص بیماری آنفلوانزای جدید ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر محمد مهدی گویا ضمن اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان بهزیستی کشور درخصوص دستورالعمل بیماری آنفلوانزای جدید گفت: به والدین و مربیان مهدکودکها توصیه می‌شود که به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری مرتب دستهای خود و کودکان را با آب و صابون شستشو دهند.

وی همچنین به والدین توصیه کرد که در صورت مشاهده علائمی مانند تب، سرفه، گلودرد و آبریزش بینی در فرزندان، هرچه سریعتر کودک خود را نزد پزشک ببرند.

دکتر گویا از والدین خواست تا زمان بهبودی کامل از بردن فرزندان خود به محیطهای عمومی خودداری کرده و کودکان مبتلا به این بیماری ترجیحاً در منزل استراحت نمایند.

وی همچنین به سایر هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان بهزیستی کشور درخصوص گروههای پرخطر نظیر سالمندان و کودکان استثنایی اشاره کرد و گفت: برای این گونه افراد نیز دستورالعمل مشترکی تهیه شده و مقرر شده است بخشی از گروههای پرخطر تحت پوشش این سازمان علیه بیماری آنفلوانزای فصلی واکسینه شوند.

واکسن آنفلوآنزای خوکی بسیار موثر است نگران نباشید

مدیر "مرکز مهار و پیشگیری بیماری ها" (سی.دی.سی) در آمریکا طی سخنانی در آتلانتا گفت: واکسن آنفلوآنزای خوکی موثر و سالم است.

خبرگزاری یونایتدپرس چهارشنبه از آتلانتا گزارش داد دکتر "تامس فریدن" در یک تماس تلفنی به خبرنگاران گفت: واکسن این بیماری مسری مثل واکسن آنفلوآنزای سالانه ساخته می شود و همان شرکتهایی آنفلوآنزای معمولی آن را می سازند.

وی تصریح کرد: واکسن ‌H1N1 در همان تجهیزات، به همان روش ها و با همان سلامتی و ایمنی که واکسن آنفلوآنزای معمولی تولید می شود، ساخته می شود.

دکتر "فریدن" یادآوری کرد ما با واکسن ضد آنفلونزا صدها میلیون نفر را علیه سرماخوردگی معمولی واکسینه کرده ایم و همین مساله ما را قادر می سازد میزان اعتماد خود را نسبت به ایمنی واکسن جدید سنجیده و آن را زیاد بدانیم.

وی افزود: مرکز مهار و پیشگیری از بیماری ها "آرزو داشت که این واکسن زودتر‌"عرضه می شد اما علم امروز ما اجازه تولید این واکسن در کمتر از شش ماه را نمی دهد.

وی تاکید کرد: بهتر آن بود این واکسن اردیبهشت ماه یا خرداد در اختیار ما بود.

لازم به یاد آوری است بیماری آنفلوآنزای خوکی اوایل سال 1388 از مکزیک شروع شد و بلادرنگ به دیگر نقاط دنیا سرایت کرد.

"فریدن" ضمن اشاره به نگرانی مردم در مورد واکسن جدید گفت: این واکسن "آزمایش شده و سالم و بسیار موثر است."

وی اختلالات مربوط به این واکسن را احتمالی و یک درصد در هزار اعلام کرد.

رییس مرکز سی.دی.سی آمریکا گفت: برای تشخیص مشکلات این واکسن به زمان نیاز داریم.

وی همچنین یادآور شد: دلیلی ندارد فکر کنیم که مشکلات این واکسن از واکسن سالانه آنفلوآنزای معمولی بیشتر خواهد بود.

پیام های مناسب برای عموم مردم

 

پیام های مربوط به بیماری آنفلونزای جدید (نوع A ) که می تواند در اطلاع رسانی به جامعه از طریق رسانه ها، کلاس های آموزشی و ... مورد استفاده قرار گیرد.

اطلاعات کلی در مورد بیماری آنفلونزای جدید (نوع A )

·         بیماری  آنفلوانزای جدید یک نوع بیماری ویروسی واگیردار میباشد که در صورت بی توجهی به رعایت اصول بهداشتی می تواند  در مدت کوتاه منجر به ابتلای افراد زیادی از جامعه شده واین همه گیری عواقب اجتماعی ، اقتصادی و بهداشتی فراوانی در بر  خواهد داشت

·         ویروس آنفلوانزای جدید در هنگام سرفه یا عطسه وحتی صحبت کردن   از طریق هوا به دیگران منتقل میشود

·         افراد سالم   با دست زدن به اشیائی که در اثر عطسه یا سرفه فرد مبتلا به آنفلوآنزا آلوده شده اند به این بیماری مبتلامیشوند

·         افراد مبتلا به آنفلوانزای جدید قبل وبعداز شروع  علائم میتوانند بیماری  را به دیگران انتقال دهند

·         براساس مطالعات موجود ،اکثریت افراد مبتلا به بیماری آنفلونزای جدید در سنین  نوجوانی وجوانی بوده اند   ، پس نقش آموزگاران و مربیان و اساتید  در  پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا و جلوگیری از انتشار سریع آن در جامعه بسیار مهم می باشد. 

 

·         در افرادی زیر در صورت ابتلا به بیماری  آنفلوآنزای جدید عوارضی چون تنگی بفس ،ذات الریه ،تشنج ،اختلال هوشیاری و...بیشتر از سایر افراد خواهد بود  :

·         اشخاص بالای 65 سال و کودکان زیر 5 سال

·         ساکنین خانه های سالمندان و آسایشگاه های بیماران مزمن

·         ا مبتلا یان  به بیماریهای مزمن ریوی، قلبی، و آسم دیابت، مشکلات کلیوی، نقص ایمنی ونیز افراد خیلی چاق

·         زنان باردار

 

علائم بیماری

در مورد علائم بیماری آنفلوانزای  جدید (A ) لازم است به خاطر داشته باشیم که:

·         مهمترین علائم بیماری تب، گلودرد، سرفه، سردرد می باشد.

·         علائمی مثل لرز، کوفتگی بدن، احساس خستگی، همچنین اسهال، استفراغ نیز در بعضی از بیماران مشاهده می شود.

·         کو دکان کم سن و سال مثل شیرخواران در صورت ابتلا به آنفلوانزای جدید ممکن است علائمی از تب و خواب آلودگی، تشنج، بی قراری، عدم نوشیدن مایعات، استفراغ های مکرر، تغییر رنگ پوست به طرف کبودی، تنفس سریع داشته باشند.

 

اقدامات پیشگیری

 برای اینکه به بیماری انفلوانزای جدید مبتلا نشویم  لازم است:

o        روزانه دستهای خود را با آب وصابون بشوییم ویا با محلول های ضد عفونی کننده تمیز کنیم .بدین منظور ضروری است در هر بار شستن دست ها، این عمل را دوبار تکرار نمائید.

o        از لمس کردن چشم ها، بینی و دهان خودداری کنیم، چون باعث انتقال ویروس می شود.

o        در صورت امکان از افرادی که علائم شبیه بیماری آنفلوانزا دارند حداقل به اندازه یک متر فاصله بگیریم

o        بیاد داشته باشیم که اشیایی مانند تلفن، صفحه کلید کامپیوتر، دستگیره درها و.... هم میتوانند انتقال دهنده ویروس آنفلوانزای جدید باشند. بهتر است از  تمیز بودن آنها مطمئن شویم.

o        توصیه میشود از اسباب بازی های قابل شستشو برای کودکان استفاده شود زیرا  اسباب بازی های پارچه ای وپشمی  خطر انتقال بیماری آنفلونزای جدید را بیشتر می کند.

o        در صورت امکان از حضور در مناطق شلوغ خودداری کنیم یا مدت آن را کاهش دهیم.

o        با باز کردن پنجره ها و درب ها در فواصل مناسب در روز  برای حداقل هر بار  10دقیقه  به تهویه مناسب محل کار، محل زندگی، و کلاس درس و یا ... کمک کنیم.

o        خانواده، دوستان و همکاران خود را تشویق کنید تا رفتارهای پیشگیری کننده را رعایت نمایند

 

اقدامات مراقبتی در  بیماران مبتلا  به آنفلوآنزای جدید

 

·         استراحت کردن، نوشیدن مایعات، تغذیه مناسب، و استفاده از استامینوفن به عنوان تب بر بهترین راه درمان بیماری انفلوانزای جدید است

·          برای کاهش تب ناشی از آنفلوانزا فقط از قرص استامینوفن به میزان تجویز شده استفاده کنیم،

·          اکیداً توصیه می شود برای  کاهش تب ناشی از انفلوانزای جدید از مصرف آسپرین خودداری شود.

·         در صورت مشاهده تب و خواب آلودگی در کودکان زیر دو سال، سریعا به پزشک مراجعه شود.

 

·         مبتلایان به انفلوآنزای جدید به ویژه دانش آموزان مدارس و دانشجویان میتوانند 24 ساعت بعد از قطع تب و با تجویز پزشک به محل کار یا کلاس درس حضور یابند.

·         واکسن آنفلونزای فصلی روی بیماری آنفلوآنزای جدید موثر نیست ولی تزریق آن برای افراد پرخطر توصیه می شود.

·         در صورت مشاهده علائمی چون تب، سرفه، گلودرد، سردرد، لرز، کوفتگی بدن احساس خستگی، همچنین اسهال و استفراغ در خود

 

                                                               i.      به پزشک مراجعه نماید.

 

                                                 ii.      هنگام عطسه و سرفه، جلوی بینی و دهان خود را با دستمال بگیریم بلافاصله دستمال را داخل کیسه پلاستیک گذاشته و سپس در  سطل زباله بیندازیم.

                                                iii.      اگر از دستمال پارچه ای استفاده می کنیم  روزانه دوبار آن را شسته  و بعد از هر بار استفاده داخل کیسه پلاستیکی بگذاریم.

                                             iv.      ضروری است در هنگام  عطسه یا سرفه از بردن  کف دستهایمان در جلوی دهان و بینی خودداری کنیم زیرا  این مسئله باعث می شود:

1.       عامل بیماری روی دست 2 تا 8 ساعت باقی بماند و به وسایلی که دست می زنیم منتقل شود.

2.       با دست آلوده به صورتمان دست زده یا چیزی را می خوریم که دوباره ویروس را به بدن ما وارد می کند.

3.       با تلفن، صفحه کلید کامپیوتر، دستگیره درب ها دست می زنیم و عامل بیماری به آن منتقل و می تواند دیگران را آلوده کند.

                                               v.      اگر بلافاصله دستمال در اختیار ندارید حداقل بجای کف دست، آستین یا لباستان را جلوی دهان وبینی بگیرید.

                                               vi.      استفاده از ماسک جهت پیشگیری در این نوع آنفولانزاتوصیه نمی شود

 

·         خانم های شیرده که علائم آنفلوانزا دارند بهتر است هنگام شیردادن، از ماسک استفاده کنند و یا دستمال جلوی بینی خود قرار دهند.

·         در صورت مشاهده علائم تنگی نفس، اشکال در نفس کشیدن، حال عمومی بد و یا تب بالای بیش از سه روز در مبتلایان به آنفلوانزای جدید، بیمار می بایست هر چه سریع تر توسط پزشک معاینه شود.

·         در کودکان مبتلا به آنفلوانزا در صورت تنفس سریع و سخت، تشنج و یا تداوم تب باید به پزشک مراجعه نمود.

 

دفتر آموزش و ارتقاء سلامت                                                     مرکز مدیریت بیماریها

متن بیانیه ستاد ملی بررسی سلامت برنج

بسمه تعالی

با توجه به اظهارنظرهای اخیر در خصوص کیفیت برنج­های وارداتی و با توجه به حساسیت موضوع و نگرانیهای ایجاد شده درخصوص استانداردها و ضوابط بهداشتی و ایمنی مواد غذایی، ستادی متشکل از وزارتخانه های بهداشت، بازرگانی، جهادکشاورزی و مؤسسه استاندارد تشکیل گردید.

وظیفه این ستاد بررسی مجدد نمونه­های برنج­های وارداتی موجود در مبادی ورودی و بازار در سطح عرضه و  
عمده فروشی تعیین شد. با توجه به اینکه کنترل برخی از آلاینده­ها شامل سرب،‌ کادمیوم و آرسنیک در دستورکار قرارگرفت،  با تعیین حد مجاز از طرف کمیته مشترکی متشکل از اساتید و کارشناسان خبره دانشگاهی آزمون  و ارزیابی از نمونه­های موجود به عمل آمد.

براساس ضوابط بهداشتی و کُدکس بین المللی میزان سرب مجاز در مواد غذایی 2/0  PPM و میزان کادمیوم مجاز 1/0 PPM و آرسنیک 2/0 PPM  می­باشد.

با توجه به اینکه ستاد ملی بررسی سلامت برنج، آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت را به عنوان آزمایشگاه مورد تائید تعیین نمود، ‌نمونه­های برنج وارداتی از 13 مارک تجاری با حضور کارشناسان دستگاههای ذیربط از جمله مؤسسه استاندارد، وزارت بهداشت و وزارت بازرگانی و نظارت مدیران حراست دستگاههای مذکور، با دقت مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند. برای پیشگیری از ایجاد هرگونه شائبه و اعمال نظر احتمالی، کلیه مارکهای تجاری با کدگذاری تحویل آزمایشگاه منتخب گردید.

نتایج، پایان هفته گذشته استخراج و ضمن پلمپ، ‌تحویل حراست وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد شد.

درجلسه صبح شنبه مورخ 18/7/88، ستاد ملی بررسی سلامت برنج با حضور کلیه اعضاء‌ تشکیل و ضمن فک پلمپ، نتایج استخراج شده اعلام گردید.

براساس این نتایج کلیه نمونه­ها از نظر آلودگی به فلزات سنگین مانند سرب،‌ کادمیوم و آرسنیک نه تنها فراتر ازحد مجاز نبوده است، بلکه به طور متوسط،  بسیار پائین­تر از حد مجاز نیز بوده است. ستاد ملی بررسی سلامت برنج اعلام می­دارد که سلامت کلیه مواد غذایی، تحت نظارت مستمر مجموعه­های نظارتی قرار دارد و همانند گذشته مواد غذایی مغایر با استانداردهای بهداشتی، بدون هیچگونه ملاحظه­ای جمع­آوری  و در این خصوص اطلاع­رسانی لازم به عمل خواهد آمد.

درآخرین جلسه ستاد مقرر شد دستگاههای ذیربط به منظور       آگاهی افکار عمومی، نشستهای خبری و کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاهها و سازمانهای ذیربط از جمله وزارت بهداشت،‌ مؤسسه استاندارد، وزارت بازرگانی و ‌وزارت جهاد کشاورزی برگزار نمایند.

اطلاعات کلی در مورد بیماری آنفلونزای جدید (نوع A )

·        بیماری  آنفلوانزای جدید یک نوع بیماری ویروسی واگیردار میباشد که در صورت بی توجهی به رعایت اصول بهداشتی می تواند  در مدت کوتاه منجر به ابتلای افراد زیادی از جامعه شده واین همه گیری عواقب اجتماعی ، اقتصادی و بهداشتی فراوانی در بر  خواهد داشت

·        ویروس آنفلوانزای جدید در هنگام سرفه یا عطسه وحتی صحبت کردن از طریق هوا به دیگران منتقل میشود

·        افراد سالم با دست زدن به اشیائی که در اثر عطسه یا سرفه فرد مبتلا به آنفلوآنزا آلوده شده اند به این بیماری مبتلا میشوند

·        افراد مبتلا به آنفلوانزای جدید قبل و بعد از شروع  علائم میتوانند بیماری را به دیگران انتقال دهند

·         عامل بیماری آنفلوانزای جدید می تواند روی اشیاء 2 تا 8 ساعت  ‌زنده باقی بماند و بیماری را به دیگران منتقل نماید.

·         براساس مطالعات موجود، اکثریت افراد مبتلا به بیماری آنفلونزای جدید در سنین  نوجوانی وجوانی بوده اند، پس نقش آموزگاران و مربیان و اساتید در پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا و جلوگیری از انتشار سریع آن در جامعه بسیار مهم می باشد. 

·         در افرادی زیر در صورت ابتلا به بیماری آنفلوآنزای جدید عوارضی چون تنگی نفس، ذات الریه ، تشنج ، اختلال هوشیاری و.. .بیشتر از سایر افراد خواهد بود:

·         اشخاص بالای 65 سال و کودکان زیر 5 سال

·         مبتلا یان  به بیماریهای مزمن ریوی، قلبی، و آسم دیابت، مشکلات کلیوی، نقص ایمنی ونیز افراد خیلی چاق

·         زنان باردار

·         ساکنین خانه های سالمندان و آسایشگاه های بیماران مزمن

رژیم غذایی درسرما خوردگی و آنفلوآنزا

برگرفته از  پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران


سلامتی مجاری تنفسی وابسته به دریافت هوای فاقد میکروب و آلودگی است. بیش از 200 نوع ویروس شناخته شده است که به دستگاه تنفسی فوقانی اثر گذاشته و باعث سرماخوردگی می‌شوند. در اغلب موارد سرماخوردگی‌ها خفیف بوده و به طور معمول برای حدود یک هفته باقی می‌مانند. آنفلوانزا نامی‌است که به عفونت ویروسی بسیار شدید نسبت داده می‌شود و این عفونت نیز بر دستگاه تنفسی فوقانی تاثیر می‌گذارند. نام آنفلوانزا از این باور قدیمی ‌منشاء می‌گیرد که این بیماری را ناشی از تاثیرات ماوراالطبیعه می‌دانسته‌اند.

علایم سرماخوردگی به طور معمول دو تا سه روز پس از ورود ویروس به بدن ظاهر می‌شود. شایع‌ترین علایم شامل: ‌گلودرد، گرفتگی و یا ریزش آب بینی، سرفه، عطسه و درد قسمت‌های دست و پاست. خستگی، ریزش آب از چشم‌ها و مشکلات خوابیدن نیز ممکن است رخ دهند. در صورتی که علائم، بیش از یک هفته باقی بمانند و به همراه سردرد شدید، ضعف، از دست دادن اشتها و تهوع نیز باشند احتمال این که بیماری به علت ویروس آنفلوانزا باشد بیشتر است. بروز تب نیز به طور معمول شایع است. باید توجه کرد که در موارد عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، علت بیماری را نمی‌توان برطرف کرد و فقط درمان علائم امکان پذیر است.

به هنگام سرماخوردگی ‌استراحت زیاد، مصرف فراوان مایعات و قرقره کردن آب نمک ولرم به بهبود علائم کمک می‌کند. مصرف قرص‌های مسکن به رفع سردرد و کاهش تب کمک می‌کنند. تنها در مواردی که به دنبال عفونت ویروسی،‌ عفونت باکتریایی نیز بروز می‌کند،‌ آنتی‌بیوتیک‌ها مفید واقع می‌شوند. کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرا د دچار مشکلاتی از قبیل دیابت و بیماری‌های کلیوی به توصیه‌های پزشکی بیشتری نیاز دارند. گاهی اوقات، برای گروه سالمندان (در خطر) به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت، استفاده از واکسن توصیه می‌شود.

چه غذاهایی برای سرماخوردگی مفید هستند؟

برای این که سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه‌اش که مبارزه علیه ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا است، عمل کند باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند.

از جمله منابع اصلی طبیعی تامین‌کننده ویتامین ث که در درمان سرماخوردگی موثرند عبارت اند از:

ـ پرتقال، گریپ فروت، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم. دریافت زیاد و منظم ویتامین ث به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می‌کند.

ـ غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذایی خوب یکی از ویتامین‌های گروه ب به نام پانتوتنیک اسید هستند. کمبود پانتوتنیک اسید، سبب بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.

ـ سیر دارای آهن، روی و آلیسین است که سبب تقویت سیستم ایمنی و کمک به کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود.

ـ ماهی قباد، قزل‌آلا، ساردین و ماهی‌های روغنی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. همچنین تخم کتان،‌ دانه کدو حلوایی و روغن شاه‌دانه نیز از دیگر منابع خوب امگا 3 هستند.

ـ دانه کنجد، تخمه کدو حلوایی و آفتاب‌گردان منابع غنی اسیدهای چرب امگا 6 هستند. این اسید‌های چرب در مبارزه علیه عفونت‌های سرماخوردگی به سلول‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کنند.

ـ جگر، انواع ماهی از جمله قزل‌آلا،‌ قباد و شاه ماهی، کره و تخم‌مرغ منابع ویتامین آ هستند. هویج، انبه، سیب‌زمینی،‌ زردآلو، کدو حلوایی و سبزیجات سبز تیره نیز تامین‌کننده بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شوند. عفونت‌های مکرر تنفسی در کودکان با کاهش ذخایر ویتامین آ مرتبط است. یک رژیم غذایی متنوع و مخلوط حاوی این غذاها، مواد کافی برای یک کودک در حال رشد را تامین می‌کند.

ـ ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات و مخلوطی از حبوبات مغزها، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار، تامین کننده پروتئین هستند. کمبود دریافت پروتئین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

ـ گوشت، شیر، غلات و حبوبات تامین کننده ویتامین‌های ب‌ـ6 و پانتوتنیک اسید هستند که برای تامین سلامتی سیستم ایمنی از اهمیت بسیاری برخوردارند.

ـ غلات صبحانه (برشتوک)، نان و عصاره مخمر،‌ تامین کننده اسیدفولیک هستند که برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی ضروری است. به علاوه چغندر، لوبیا چشم بلبلی و انواع کلم منابع خوب فولات (فرم طبیعی اسید فولیک) هستند.

ـ انواع صدف، گوشت‌های قرمز بدون چربی و غلات سبوس‌دار حاوی روی هستند. روی یک ماده معدنی مورد نیاز برای سیستم ایمنی است.

از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

غذاهای آماده بسته بندی شده و کنسروها از لحاظ ویتامین‌ها و مواد معدنی فقیر هستند. بنابراین به جای مصرف این نوع غذاها از انواع میوه و سبزیجات تازه، گوشت، ماهی، غلات، مغز‌ها و دانه‌ها استفاده کنید.

نکته:

استفاده از بخور برای رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند. برای این کار، به مدت 10 دقیقه سر را بر روی بخارات یک ظرف آب در حال جوشیدن بگیرید. بهتر است دستمال یا حوله‌ای را روی سر بگذارید و این عمل را سه بار در روز تکرار کنید. می‌توان مقداری روغن منتول یا اوکالیپتوس به آب در حال تبخیر اضافه کنید تا عمل تنفس را تسهیل کند.

ـ مقدار زیادی مایعات مصرف کنید. در طول حملات شدید آنفلوانزا، بهتر است از مایعات مقوی و مغذی مثل انواع سوپ‌ها و آش‌ها به عنوان جایگزین وعده اصلی استفاده کنید. البته به شرطی که تعادل صحیحی از انواع مواد مغذی را دارا باشد.

ـ تا جایی که می‌توانید استراحت کنید. سیستم ایمنی برای تجدید قوا به استراحت نیاز دارد. عدم توجه به علائم یک عفونت ویروسی و سعی در ادامه کار و فعالیت در حین بیماری، مدت ابتلا را طولانی می‌سازد