ایستگاه پرستاری

آموزشی و اطلاع رسانی

ایستگاه پرستاری

آموزشی و اطلاع رسانی

در فصل زمستان شلغم بخورید

درفصل زمستان شلغم بخورید

اگر تا به حال از شلغم غافل بوده‌اید، باید بدانید که در حق سلامتی خود جفا کرده‌اید؛

چراکه شلغم یکی از بقولات بسیار قوی و مغذی است

که به سبب دارا بودن ده درصد مواد قندی در عین سرشار بودن از املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم جزو مواد غذایی بسیار با ارزش محسوب می‌شود.
شلغم یکی از پاک‌کننده‌ها و سازنده‌های خون بوده، چنانکه املاح کلسیم و منیزیم موجود در آن موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌‌های خطرناکی مانند سرطان می‌شود.
حتی اگر از آن دست افرادی هستید که از چربی خون بالا رنج می‌برید، شلغم را در رژیم غذایی خود جای دهید؛ چرا که پتاسیم موجود در این سبزی، چربی را خنثی می‌کند و آرسنیک آن در تشکیل گویچه‌های سفید و قرمز خون دخالت مستقیم دارد. از طرف دیگر فسفر موجود در شلغم، موجب تقویت یاخته‌های عصبی می‌شود.
به علاوه اگر داروهای شیمیایی در بهبود کم خونی‌تان تاثیری ندارد، شلغم علاوه بر اینکه عوارض داروهای شیمیایی را ندارد، طبق تحقیقات در بهبود کم‌خونی نیز موثر است، چنانکه برگ شلغم خواه به صورت پخته یا خام در سوپ یا سالاد یا خوراک‌های دیگر استفاده شود، به دلیل دارا بودن مقادیر بسیاری مس و آهن، سبب ازدیاد خون و به ویژه هموگلوبین می‌شود.
گفته می‌شود در خواص شلغم محدودیتی نیست و از این سبزی می‌توان برای درمان بسیاری از بیماری‌‌های تنفسی نیز بهره جست.
برای این منظور هم می‌توانید مقادیری از آن را در آش و سوپ بریزید یا اگر کمی سلیقه به خرج دهید از عصاره شلغم نیز می‌ توانید برای درمان استفاده کنید. برای این کار شلغم را با شکر سرخ به وزن مساوی، در کمی آب می‌ریزند و به ملایمت حرارت می‌دهند. یا اینکه وسط شلغم بزرگی را خالی کرده و شکر سرخ را در درون آن می‌ریزند و پر می‌کنند و می‌پزند. البته شکل سوم تهیه آن نیز به این صورت است که شلغم را به حلقه‌های گرد بریده و پیاز را هم به همین شکل در می‌آورند، سپس طبقات شلغم و پیاز را در ظرف گردی بر روی حرارت می‌گذارند و هنگامی که گرم می‌شود به تدریج عصاره آن جدا می‌شود. این شربت برای درمان سرماخوردگی و گلودرد بسیار نافع است و از آن می‌توان به عنوان غرغره نیز استفاده کرد و از سوی دیگر شلغم خاصیت میکروب‌کشی و ضدویروسی دارد. سرفه‌های خشک را درمان می‌کند، خلط‌آور است و در پیشگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است. برای درمان هر نوع کانون التهابی و تورمی یا چرکی، از ضماد شلغم پخته استفاده می‌کنند و بر روی موضع می‌گذارند.
البته ناگفته نماند که شلغم برای بیماران مبتلا به بیماری دیابت نیز مفید است و از خام آن می‌توان به عنوان انسولین گیاهی استفاده کرد.
در فصل زمستان شلغم بخورید تا در همه سال در برابر بیماری‌ها بیمه شوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد